Jdi na obsah Jdi na menu
 


PROČ vojenští piloti trpí bolestmi od páteře?

13. 5. 2014

Co je to cerviko-kraniální syndrom? Není to nakažlivé? Není to případ pro blázinec?

RESUMÉ:
cs: Vojenští piloti, především stíhači, jsou při letecké akrobacii (bojových obratech při vzdušném boji) vystaveni, vlivem odstředivých sil, velkému přetížení organismu (zažívají tzv. géčka). Při dlouholetém létání na bojových letounech trpí všechny klouby (chrupavky), zejména krční páteř (la: cervicus). Po opotřebování plotének cervika se obratle začínají dotýkat, což způsobuje bolesti hlavy, podobné migréně (dg: cervico-cranial syndrom, CCS).
http://cs.wikipedia.org/wiki/Krční_páteř
http://en.wikipedia.org/wiki/G-force


en: Military pilots (the fighters) are during aerobatics (the battle maneuvers) exposed, due to centrifugal forces, to overload (g-force). During longtime flying on battle airplanes (both subsonic, and on supersonic ones) suffers all joints (la: artuculus) and their cartilages (la: cartilaginis), especially the cervical (la: vertebrae cervicales). After the cervical discs are worn (very thin) and one cervical vertebrate (la: vertebra) touches another vertebrate, then starts headaches similar to migraine (see the diagnosis: cervico-cranial syndrome, CCS)
http://en.wikipedia.org/wiki/Cervical_vertebrae
https://translate.google.com/#en/cs/


Působil jsem po dobu 13 let jako vojenský pilot. Zabýval jsem se létáním vyšší techniky pilotáže, jak se za komunistů říkalo letecké akrobacii, která byla základem výcviku stihačů ke vzdušnému boji mezi bojovými letouny. Ke konci totality jsem byl vyhozen od létání, z politických důvodů. Se vzkazem od Hlavní politické správy ČSLA do ČSA i řediteli Slov-Airu záv. 02 v Praze, bylo mi zakázáno létat v civilní letecké službě. Přesto jsem ještě nějakou dobu mohl létat jako práškovací pilot, díky odvaze Ing. Toužimského, RIP.

(tady je pár snímků, které objasňují další text, a které se už na tento přeplněný free blog nevejdou)

Od svých 55 let jsem v důchodu pro částečnou invaliditu. Pracoval jsem do svých 58 let, dokud bolesti od páteře nezačaly vážně vadit při výkonu práce. Dnes ve věku 60 let jsou bolesti už značně intenzivnější, někdy až k mdlobám. Ležím na zemi jako prkno, srovnávám si obratle do lajny, zhluboka dýchám a snažím se neomdlít.

O co jde? Lidé se mne na to ptají, a diví se, že jsem tak mladý (podle vzhledu snad) a už jsem v důchodu! A v invalidním? To máš od sezení v kokpitu? A tak jsem se to snažil sám pochopit a popsat, abych to nemusel donekonečna vysvětlovat.

Poslední leteckou lékařskou prohlídku na ÚLZ v Praze jsem absolvoval v prosinci 2005. Už tehdy mi ukázali na RTG snímku obraz mé krční páteře (cervicus: obratle C1 až C7). To jsem si ještě dělal naděje, že se vrátím k létání a do ČSA. Žádné bolesti jsem ještě neměl, ale byl jsem v ÚLZ upozorněn, že ploténky mezi C1 až C7 jsou už ztenčeny na tloušťku mikrotenové fólie na potraviny, a že to časem začně bolet.

Když začaly problémy, a když jsem se dozvěděl diagnózu "cerviko-kraniální syndrom", tak mi to na první poslech připadalo jako diagnóza pro blázinec v Bohnicích. Tak na to reagují lidé, když toto latinské sousloví slyší poprvé.

Cervicus = krční páteř
Crania = lebka

Jak k poškození krční páteře (přesněji plotének krční páteře) došlo? Víte, že při kolotočových atrakcích je lidské tělo vystavováno až trojnásobnému přetížení odstředivými silami? V letecké hantýrce prožíváme přetížení, géčka (z anglického g-force). Při třech géčkách už slabší jedinci ztrácí vědomí, prostě omdlí v důsledku rychlého odkrvení mozku. A při akrobatických obratech letounů vznikají odstředivé síly do 10 g. Nad 10 g může mít takovéto přetížení smrtelné účinky. Tedy po dobu 13 let jsem téměř denně zakoušel přetížení až 8 g. Na akrobacii jsme sice měli speciální obleky na měkkých částech těla (lýtka, břicho), a se zvyšujícím se géčkem se oblek nafukoval a tlačil na tělo, aby odkrvování mozku bylo pomalejší (při akrobatických obratech jde o přetížení až po dobu desítek sekund). Tedy vše by mělo být zdravotně OK. Tedy proč mám ty zdravotní problémy?

Jak působí přetížení na lidské tělo? Přestavte si pro jednoduchost, že pilot má hmotnost 100 kilogramů. Tedy váží 100 kilopondů (správně se má říkat, že jeho tíha je G = m.g [jednotka 1 kp = přibl. 10 N
]) tedy 1000 N; hmotnost a váha/tíha jsou dvě různé fyzikální veličiny. Astronaut na Měsíci má stále hmotnost 100 kg, ale váží 6x méně (přibl. 17 kp, tedy jako člověk o hmotnosti 17 kg), protože je gravitace na Měsíci 6x nižší. Při zažívání odstředivé síly je člověk naopak těžší (k nácviku těchto stavů přetížení slouží pro piloty i astronauty centrigufa).

Tedy při akrobacii při přetížení 8g pilot váží tolik, jako kdyby měl hmotnost 800kg. Technicky lze zabránit ztrátě vědomí pilota (zpomalit odkrvování mozku), ale nelze zabránit negativnímu působení osminásobného přetížení na všechny chrupavky ve všech kloubech v těle, tedy i degeneraci chrupavkovitých plotének mezi obratly.

Nejznámější je ztenčení ploténky v kříži (Ischias, houser, ústřel, lumbágo, bolest v kříži, výron (výhřez) ploténky, lidově též "heksnšus") po padesátce. O ztenčování chrupavek v kloubech (bolesti kolen, kyčlí) a mezi obratly (cervikokraniální problémy) se málo mezi lidmi ví. Ale bývalí vojenští piloti, horníci (kteří pracovali po desetiletí s ruční zbíječnou v dolech), mistři profesionálního baletu... ti chodili do výsluhového důchodu ve věku 55 let automaticky, pro nadměrné fyzické opotřebování. Po revoluci v roce 1989 byla tato kategorie důchodů zrušena a lidé z těchto profesí byli přesunuti do důchodu pro částečnou invaliditu, v současnosti (2014) do důchodu pro invaliditu 1. stupně.

Při akrobatických obratech se stihač ve vzdušném boji při přetížení až 8g musí ještě rozhlížet ve 3-trojrozměrném prostoru a vyhledávat nepřátelské letouny a vracet se k palubní desce, kde sleduje činnost zaměřovacích gyroskopů, aby se zaměřovač zesouladil a byl schopen nastavit pro palubní kulomet předstih (v našem případě výcviku tzv. "fotokulomet" - nestříleli jsme na sebe ostrými) a aby tak spustil střelbu (i raketami) s potřebným předstihem (předstřelem), aby zacílené letadlo bylo sestřeleno. Tedy při přetížení a současném pohybu hlavou byly krční ploténky jako mezi dvěma mlýnskými kameny. Takové nadměrné opotřebování chrupavky nevydrží věčně. Po čase se ploténky zcela opotřebují a začínají se dotýkat. A to jsou bolesti, o kterých je tu řeč.

Léčba? Lze jen zpomalit degenaraci chrupavek, ale nelze to vyléčit. Kolenní kloub lze vyměnit za umělý. Ale u kloubů, které tvoří obratle krční páteře a ploténky, to provést nelze.

Prevence? Glukosamin = výživa kloubů, přírodní přípravek. Krvi neškodí. A hodně fyzického pohybu. Na bolesti kloubů nad 50 let jsem před mnoha lety četl lékařský referát (na internetu lze nalézt mnoho užitečných informací, když hledáte a umíte odlišit nesmysly, 90%, od relevantních informací odborníků, 10%). Byl proveden lékaři průzkum v Praze, kolik městský člověk, typicky úředník, v souvislosti s bolestmi kloubů, denně ujde pěšky. Průměrná vzdálenost Pražáka úředníka, kterou denně ujde za 24 hodin je 1,5 kilometru (do metra a po chodbách úřadu). A to je málo. Lékaři doporučují, jako prevenci zánětlivých (a bolestivých) stavů velkých kloubů, aby člověk denně ušel, nebo zvolna uběhl (jogging) alespoň 7,5 km. Chrupavka se v kolenou sice nezregeneruje, ale její degenerace se zpomalí, až zastaví, a nezanítí se. Protože tímto dostatečným fyzickým pohybem se v lidské těle zmobilizují všechny rezervy a tělo je do jisté míry schopné sebeléčení. A spánek 8 hodin denně. V opačném případě se zdravotní problémy prohlubují. Vyhýbat se prochladnutí zátylku.

Co na bolesti kloubů? Celadrin = doplněk stravy, ze tří přírodních substancí. Zabraňuje zánětlivosti kloubů (to je podstata revmatismu) a zmírňuje bolestivost kloubů. Doporučuje Mezinárodní olympijský výbor pro vrcholové sportovce. Krvi neškodí.

Co na bolesti cerviko-kraniání, bolesti hlavy vertebrogenního původu, podobné příznakům migrény?  Saridon = těžká chemie. Utlumí neuro-transmitery, jakoby "léčí" příznaky, ale neodstraňuje příčinu bolesti (dotýkající se holé kosti krčních obratlů). Škodí krevnímu obrazu a má vedlejší účinky. Něco o tom vím, protože jsem dlouhodobým bezpříspěvkovým dárcem krve (B Rh+). Jsou i jiné farmaceutické přpravky proti bolestem, ale všechny pouze na lékařský předpis. Saridon (který však vylučuje po následujích 24 hodin požití jakéhokoli alkoholu) je volně v prodeji a spolehlivě mé bolesti utiší. Jiné léky, ať předepsané lékařem, ani volně prodejné, nemají na mne utišující účinek. A to ani supersilný Tramal. Kdo měl tu čest, ví o čem hovořím. Nebo lékař předepíše límec (nebo i korzet), který uleví váze hlavy (nadlehčuje), a tím ulehčí vzájemnému tlaku mezi obratly.

První pomoc při akutních cervikokraniálních bolestech hlavy? Zaujmout polohu ležmo, srovnat obratle páteře do jedné přímky, odlehčit tíze hlavy. Vyhledat v příruční brašně Saridon, opatřit si vodu, zapít, a počkat 20 minut, než lék zabere. Není-li lék po ruce, ležet, modlit se, a vydržet v leže (někdy i 2 hodiny, než bolest poleví, abych se mohl zvednout a vlastní silou odejít). Pokud začíná bolest v zátylku bodat, pomáhá rychlé zahřívání cervika (horká sprcha, nebo klimatizace na nejvyšší výkon a nejvyšší teplotu).

V každém případě je dobré hodně odpočívat a, pokud je to možné (při teplejším počasí), udržovat se v dobré fyzické kondici. Přiměřeným pravidelným sportováním lze předejít i srdečnímu kolapsu (infarktu), hovořím z vlastní zkušenosti (tzv. malý infarkt). Díky běhání na dlouhé trati (naposledy Pražský maraton v roce 2005) nemám na srdci ani šrámek. Tolik lékařská zpráva po propuštění z intenzivní péče.

Dělám si naději, že si tuto informaci na netu někdo vygůglí, a pomůže mu vyhnout se docela hustejm bolestem, volání záchranky, úprku či odvozu na pohotovost, nebo do nemocnice v kteroukoli denní i noční hodinu, mdlobám v nebezpečných situacích, neúčinné léčebné rehabilitaci, ztrátě hodně času u doktorů, a tak podobně. Nenechte se trápit a ubíjet nemocí, nebo doktorama. Věnujte se raději životu, a ne umírání. Nikdo neví, kolik mu ještě zbývá času na této krásné zemi. Nepromarněte svůj čas. Žijte s optimismem a s vírou. Radujte se ze života! & Keep smiling :-) for ever, amen.

Nějaké další otázky?

Any other questions?

 

Esperantský článek na toto téma zde:

http://www.flug-piloto-de-pasager-aeroplanoj-mi-estus-en-2014.estranky.cz/clanky/kial-militaj-flug-pilotoj-suferadas-pro-vertebrar-doloroj-.html


 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

pilot ull

(milan, 16. 5. 2015 22:43)

Děkuji Milan